Jak zachowalibyście się spotykając na ulicy zdezorientowaną osobę niewidomą? Pogadanka
*bycie w roli osoby niesłyszącej, za pomocą mimiki i gestów przekazanie informacji: „Jestem szczęśliwy, dostałem szóstkę”, „Jestem zły boli mnie ząb”, "Podoba mi się ta dziewczyna"
Pytania: Czy łatwo przekazać informacje tylko przy pomocy mimiki i gestów?
Jakie informacje najtrudniej przekazać?
Jak porozumieć się z osobą niesłyszącą?
Informacja na tablicę: Szukaj porozumienia wszystkimi możliwymi sposobami komunikacji.
6. Jak poznają świat, uczą się, porozumiewają te osoby?
-za pomocą zmysłów dotyku, węchu, smaku
-językiem migowym
-stosując alfabet Braill a
7. Podanie przez uczniów krótkich informacji na temat języka migowego i alfabetu Braill a.
8. Pokazanie uczniom rysunków z układem dłoni w języku migowym i układem kropek w piśmie Braill a.
9. Ćwiczenie - pokazywanie liter w języku migowym.
10. Przeczytanie opowiadania o zachowaniu się kolegów wobec chłopca niepełnosprawnego ruchowo.
„Na podwórku bawiła się grupka dzieci, wśród nich dziesięcioletni Janek- chłopiec niepełnosprawny.
W pewnym momencie Tomek podszedł do niego, popchnął go, odebrał mu zabawki i zaczął go
przezywać. Inny chłopiec wyśmiewał się z Janka i namawiał inne dzieci, by nie bawiły się z nim.”
Pytania: Jakie emocje przeżywał Witek? (wybranie i pokazanie przez uczniów odpowiedniej buźki emocjonalnej).
Dlaczego przeżywał takie emocje?
Jak ty zachowałbyś się w takiej sytuacji?
Informacje na tablicę:
Osoba niepełnosprawna to nie tylko ktoś oczekujący pomocy.
To także ktoś z kim można zwyczajnie porozmawiać na różne tematy.
To także ktoś z kim możesz iść do kina, bawić się itp.
Możesz wiele się od niej nauczyć.
11. Jakie mogą być przyczyny niepełnosprawności?(wady wrodzone, nabyte).
12. Jakie zachowania mogą sprzyjać kalectwu?(niebezpieczne zabawy, nie umiejętne postępowanie ze środkami pirotechnicznymi itp.)
13. Czy osoby niepełnosprawne czynnie uczestniczą w różnych formach aktywności?
Wypowiedzi uczniów: uprawiają sporty, turystykę, malują, komponują.
Oglądanie kartek malowanych ustami, stopami.
Informacja na tablicę: Wspieraj a nie wyręczaj.
Traktuj normalnie. Nie lituj się.
14. Podsumowanie zajęć przez nauczyciela.
Czy dzisiejsze zajęcia pozwoliły wam lepiej zrozumieć osoby niepełnosprawne?
15. Praca domowa: Zbliża się okres świąt, każdy z nas ma jakieś życzenia. Jakie życzenia skierowałyby do was dzieci niepełnosprawne.
Opracowała: Jolanta Piątek